UB reklāmas uzraudzība Veselības projekti Latvijai

2015 2014

Lai pievērstu uzmanību pārkāpumiem uztura bagātinātāju (UB) reklāmās, biedrība „Veselības projekti Latvijai” no 2014. gada maija līdz 2014. gada septembrim īsteno UB reklāmu uzraudzības aktivitāti, kas ir daļa no EEZ finansētā projekta "Laba pārvaldība un pacientu līdzdalība Latvijas veselības aprūpes sistēmā."

UB ir pārtikas produkti parastā uztura papildināšanai. Tie satur aktīvas vielas, kas mijiedarbojoties ar citām vielām (piemēram, zāļu sastāvā esošajām vielām) var radīt nevēlamas blakusparādības, tādēļ ļoti vēlams par UB lietošanas nepieciešamību konsultēties ar ģimenes ārstu vai farmaceitu. Īpaši svarīgs speciālista padoms ir senioriem, grūtniecēm, bērniem, pacientiem ar hroniskām saslimšanām.

UB patēriņu būtiski ietekmē reklāmas. Latvijas Republikas normatīvie akti, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes Regula Nr. 1924/2006 un Eiropas Komisijas regulas Nr. 432/2012 un Nr. 1018/2013 izvirza noteiktas prasības uztura bagātinātāju reklāmai. Būtiskākās no šīm prasībām ir:

  1. Latvijā atļauts izplatīt un reklamēt tikai tos UB, kuri ir iekļauti PVD reģistrā http://www.pvd.gov.lv/lat/lab_izvlne/datubazes/_gv/external-db_1/;
  2. UB reklāmā nedrīkst iekļaut norādes par to, ka tas novērš saslimšanu, ārstē vai izārstē slimības;
  3. Ja uzņēmējs UB reklāmā vēlas iekļaut veselīguma norādes (tekstuālā, ilustrētā, grafiskā vai simboliskā veidā tieši vai netieši norādīt uz pārtikas produkta pozitīvu ietekmi uz veselību), drīkst izmantot vienīgi Eiropas komisijas apstiprinātās veselīguma norādes, kas balstītas uz zinātniskiem pierādījumiem. Apstiprinātās un noraidītās veselīguma norādes ir apkopotas Eiropas Komisijas interaktīvajā datu bāzē http://ec.europa.eu/nuhclaims/
  4. Veselīguma norāžu lietošana nedrīkst būt kļūdaina, neskaidra vai maldinoša; radīt šaubas par citu pārtikas produktu drošumu un/vai uzturvērtības pietiekamību; mudināt vai attaisnot pārmērīgu pārtikas produktu patēriņu; paust, likt domāt vai netieši norādīt, ka līdzsvarots un daudzveidīgs uzturs parasti nevar nodrošināt nepieciešamo uzturvielu daudzumu; tekstā vai ilustrētā, grafiskā vai simboliskā atveidojumā norādīt uz organisma funkciju izmaiņām, kas patērētājā varētu radīt vai kāpināt bailes
  5. Nav atļautas šādas veselīguma norādes: norādes, kurās apgalvots, ka attiecīgā pārtikas produkta nelietošana var apdraudēt veselību; norādes par svara zaudēšanas ātrumu vai lielumu; norādes par ieteikumiem, ko snieguši individuāli ārsti vai veselības speciālisti un tādas asociācijas (izņemot valsts medicīnas uztura un diētas speciālistu asociācijas un ar veselību saistītu labdarības iestāžu ieteikumus un ierosinājumus)

Kritēriji uztura bagātinātāju reklāmas vērtēšanai 2015.gada augusts-novembris.

Kritēriji uztura bagātinātāju reklāmas vērtēšanai 2013.septembris-2014.gada jūnijs.

Projektu finansiāli atbalsta Islande, Lihtenšteina un Norvēģija. Programmu finansē EEZ finanšu instruments un Latvijas valsts. Vairāk informācijas: www.sif.gov.lv; www.eeagrants.lv; www.eeagrants.org.